Fotografiet blir til

1490 1676 1792 1826 1837 1839
Camera obscura, Leonardo da Vinci Tegnekameraet, Johann Sturm Første ufikserte fotografi, Thomas Wedgewood Første bevarte fotografi, Joseph Niépce Heliografier eller daguerreotypier, Louis Daguerre Daguerre offentliggjør teknologien uten krav om vederlag

Solskrift

«Til å begynne med våget vi ikke se for lenge på bildene han [Daguerre] framstilte. Vi ble skremt av hvor tydelig disse menneskene var, og forestilte oss at disse bittesmå ansiktene, festet til en plate, kunne snu seg og se på oss.»

Slik beskriver Charles Dauthendey omkring midten av forrige århundre det inntrykket de første fotografiene hadde på folk.

Det første fotografiet

Leverandør: The Granger Collection / Scanpix | CC (by nc sa)

Det første fotografiet, tatt av Niépce i 1826

Det var Joseph Nicéphore Niépce som i 1826 tok det som regnes som det aller første fotografiet. Det viser utsikten fra vinduet hans, og er tatt med en eksponeringstid på åtte timer.

Akkurat som Gutenberg brukte han gamle oppfinnelser på en ny måte.

Det var en kjent sak at når lyset slapp inn gjennom en liten åpning i et mørkt rom, oppsto det et omvendt bilde på bakveggen av det som befant seg utenfor. Det ble kalt camera obscura, det mørke rom. Man hadde tegnekameraer laget av kasser med et hull foran og en glassplate bak, hvor man kunne legge et gjennomsiktig papir på glassplaten og tegne av omrisset.

Det var også kjent at det fantes kjemikalier som forandret seg når lyset skinte på dem.

Det Niépce gjorde, var å smøre asfalt ut over en tinnplate og sette den inn i et camera obscura. Asfalten stivnet der den fikk lys på seg, og resten kunne vaskes bort med olje. Men særlig praktisk var det jo ikke akkurat, og bildekvaliteten ble ikke veldig god.

Daguerrotypi fra 1839

Leverandør: The Granger Collection / Scanpix | CC (by nc sa)

Daguerreotypi fra 1839. Det første bildet som er tatt med så kort lukkertid at vi kan se et menneske.

Så Niepsce fortsatte å eksperimentere for å finne stoffer som reagerte raskere på lyset og ga et bedre bilde. Det samme holdt maleren Louis Daguerre på med. De begynte å samarbeide, og da Niepsce døde, fortsatte Daguerre på egenhånd. I 1837 lyktes han endelig med sølvnitrat på en polert kobberplate og en lukkertid på bare ti minutter. Bildene kalte han heliografer, «solskrift», men de ble snart kjent som daguerreotypier.

Daguerrotypi fra 1840-årene

Fotograf: Mathew B. Brady Leverandør: Library of Congress Prints and Photographs Division | No known restrictions

Daguerreotypi fra 1840-årene tatt av en amerikansk fotograf

I stedet for å patentere oppfinnelsen, offentliggjorde han alle detaljer i 1839, som en gave «gratis til verden». Interessen var enorm. På bare noen måneder dukket det opp fotoatelierer i byer i en rekke land.

Større linser og videreutvikling av kjemien gjorde etter hvert lukkertiden kortere. Men hvis du synes at menneskene på bilder fra denne tiden virker temmelig stive, skyldes det at de fremdeles måtte stå stille et minutt eller mer før eksponeringen var ferdig. Det fantes egne stativer som skulle holde armene og hodene i ro.

Daguerreotypiet var som et polaroidbilde, det ble bare ett eksemplar av hver eksponering. I begynnelsen av 1850-årene ble det utviklet en ny prosess hvor man kunne ta flere kopier fra den samme filmplaten. Lukkertiden var nå redusert til under et sekund. Bildene ble billigere og mer anvendelige. Rundt 1860 var det få fotografer igjen som brukte Daguerres prosess.

Lag ditt eget camera obscura

«Camera obscura» betyr «det mørke rom». Se hvordan du med enkle midler kan gjøre rommet ditt om til et.

En fotografs arbeid

Tintype var en utvikling av den prosessen Daguerre fant opp, og var spesielt populær i Amerika fra 1860-tallet. Her kan du se både hvordan hele prosessen foregikk, fra posering og lyssetting i studio til arbeidet i mørkerommet.

Daguerre Google Doodle

Leverandør: Google

Daguerre 224 år

Google hedret Louis Daguerre med en doodle på hans 224. fødselsdag den 18. november 2011.