Sosiale medier

2002 2003 2004 2004 2005 2006 2011
Friendster MySpace Facebook Flickr YouTube Twitter Google+

Alle kan delta

Time cover

Leverandør: Scanpix | CC (by nc sa) Sweden

Sosiale medier har gjort alle til aktører på nettet. «Time Magazine» kåret i 2006 deg til årets person.

Filmen «Kony 2012» ble lagt ut på YouTube 5. mars 2012. Seks dager senere hadde 100 millioner mennesker sett den. 58 % av amerikansk ungdom mellom 18 og 29 år kjente til den etter bare ei uke. Halvparten av disse hadde hørt om den på det vi kaller sosiale medier.

Det meste du har lest om i mediehistorien, har handlet om kommunikasjon i bare én retning, fra en sender til en eller flere mottakere. Sosiale medier har gjort alle til aktører. Det begynte med e-post, diskusjonsgrupper og chatting tilbake i 1970- og 80-årene. Etter hvert kom bloggene. Det vi kaller sosiale nettverk, debuterte med Friendster og Myspace, før Facebook ble lansert i 2004 og raskt vokste til den dominerende møteplassen på nettet. Hele 900 millioner brukere hadde Facebook i mai 2012. Twitter var på andreplass med 555 millioner.

Terskelen for å delta i de sosiale mediene er lav. Nettavisene lar deg kommentere artikler og dele dem ved «likes» på Facebook eller «tweets». På Spotify kan du la vennene dine følge med på hvilken musikk du spiller, og på Delicious eller Digg hvilke nettsider du besøker. På YouTube, Vimeo og Flickr kan selv bestemor dele sine videoer og bilder bare ved et klikk på smarttelefonen.

De dominerende sosiale nettverkene 2012. Klikk for å sammenligne med 2009.

Sosiale medier har gjort det mulig å spre budskap raskt og vidt, og utenfor myndighetenes kontroll. Mange mener at serien med revolusjoner som kalles «Den arabiske våren», neppe hadde vært mulig uten de sosiale mediene til å spre informasjon om demonstrasjoner eller dokumentasjon av overgrep. Andre hevder at de riktignok gjør det lettere for aktivister å uttrykke seg, men vanskeligere for det de uttrykker, å gjøre inntrykk på folk.

Kina har stengt ute de vestlige sosiale nettene. Der dominerer deres egne tjenester QZone og Sina Weibo.

Akkurat som med søkemotorene, er det mange som er engstelige for hva som skjer med all informasjonen de sosiale nettstedene etter hvert skaffer seg om brukerne.

Filmen som startet det hele

«Nothing is more powerful than an idea whose time is now.» Se filmen «Kony 2012» som vekket så stor oppmersomhet.

I nyhetsbildet

Kort reportasje fra NRK om internettfenomenet «Kony 2012».

Er sosiale medier noe å regne med?

Det er vanskelig å svare nei etter denne videoen. Fra 2010.

Heller Facebook enn venner?

Undersøkelser viser at en av fire unge synes det er viktigere å være oppdatert på Facebook enn å treffe venner.

Språkprofessor Sylfest Lomheim frykter at Facebook ødelegger kommunikasjonen mellom folk.