Politikk på fjernsyn

1952 1952 1960 1964 2012
Fjernsynsreklame brukt for første gang i amerikansk valgkamp Presidentkandidaten Richard Nixon kjøper tv-tid for å tilbakevise anklager om korrupsjon Nixon taper for Kennedy, etter manges mening fordi han gjør en dårlig figur i tv-debatt Første negative politiske tv-reklame: Lyndon B. Johnson mot Barry Goldwater 91 % av Mitt Romneys 562 664 tv-reklamer til 492 milloner dollar er negativt vinklet

«Vi morer oss til døde»

Obama og Romney i tv-debatt

Fotograf: Eric Gray | Leverandør: AP/Scanpix | CC (by nc sa)

Mitt Romney møter Barack Obama i den første tv-debatten i valgkampen 2012. Obama gjorde etter de flestes mening en dårlig figur, og slet med å ta igjen det tapte.

Washington Post har samlet tv-reklamene fra valgkampen her.

492 millioner dollar brukte Mitt Romney på tv-reklame da han kjempet om å vinne valgkampen mot Barack Obama i 2012. Obama svidde av 404 millioner. Hele 80 % av kandidatenes kampanjebudsjetter ble brukt på tv. I tillegg samlet de tre tv-debattene til sammen 192 millioner seere. Det er altså ingen tvil om at fjernsynet spiller en viktig rolle i den amerikanske valgkampen.

I presidentvalget i 1960 møttes kandidatene for første gang til debatt på tv. 70 millioner seere fulgte sendingen. Nixon kom rett fra et to ukers sykehusopphold og hadde avslått å bli sminket. Skjeggstubbene syntes i det skarpe lyset, og han virket utilpass. Den unge demokratiske kandidaten, John F. Kennedy, var sommerbrun og rolig. De som fulgte debatten på radio, mente etterpå at Nixon hadde vunnet, men tv-seerne holdt Kennedy som den beste. Forskerne er uenige om det hadde noen reell betydning for valgutfallet. Men hendelsen viste at som følge av tv-mediet ble det visuelle inntrykket en viktig faktor også i politikken.

Neil Postman

Leverandør: akg-images/Scanpix | CC (by nc sa)

Medieviteren og mediekritikeren Neil Postman

Den amerikanske medieprofessoren Neil Postman har skrevet om hvordan overgangen fra en skriftbasert til en billedbasert kultur har endret den offentlige samtalen. På 1800-tallet kunne folk møte fram i hopetall for å høre en politiker argumentere i en time eller to for politikken han ville føre. I 1962 tapte Nixon for Kennedy i presidentvalget blant annet fordi han ikke så bra ut på tv-bildene.

Politiske valg ligner i vårt bildebaserte mediesamfunn mer og mer på popularitetskonkurranser, og uvesentlig kjendisstoff og underholdning fyller stadig større del av nettavisene. «Vi morer oss til døde», spissformulerte Postman.

Første politiske tv-reklame

Eisenhower var den første amerikanske presidentkandidaten som tok i bruk tv-reklame i valgkampen. Produsert av Disney, som du sikkert kan se. Ikke mye skittkasting her!

Overtalelse eller manipulering?

Richard Nixon var Eisenhowers visepresident­kandidat ved valget i 1952. En av hans fanesaker var kampen mot offentlig korrupsjon. Derfor vakte det stor oppsikt da det ble påstått at han selv levde høyt på hemmelige gaver fra velstående forbindelser.

Beskyldningene ble så belastende at hans kandidatur sto i fare. Da kjøpte han en halv time på tv og radio i beste sendetid og henvendte seg direkte til velgerne.

Gavene var lovlige, forklarte han. Ingen av giverne krevde noen form for gjenytelser. Alle pengene gikk til valgkampen, ikke en dollar til privat luksus. Bare en eneste gave hadde han noen gang tatt imot privat. Det var en liten hund som het Checkers, som han hadde tatt med hjem til barna. Og den kom han til å beholde.

60 millioner amerikanere hørte talen, som resulterte i en flom av støtte. Eisenhower og Nixon vant valget. Men enkelte var uroet over hvordan det nye mediet kunne brukes til å manipulere en opinion.

Kennedy—Nixon

Gjorde Nixon et dårlig inntrykk? Se videoen fra debatten og døm selv.